Patrick DE BUS SERGEYSSENS, Notaris te Antwerpen-Borgerhout

 

Patrick DE BUS SERGEYSSENS

Notaris te Antwerpen-Borgerhout

 

Notaris Patrick De Bus Sergeyssens

Helmstraat 68
2140 Borgerhout (Antwerpen)
Tel. (03) 236.19.23
Fax. (03) 235.39.53

BV
BTW BE 0465985228
RPR Antwerpen
Verzekeringen van het Notariaat cv

CORONAmaatregelen: meer info: zie "route en parking" rechts onderaan deze pagina

...
 
 

Wat kan je als pleegouder regelen voor je pleegkind?

25 november 2022

Het is de week van de pleegzorg. In Vlaanderen zetten bijna 7.000 pleeggezinnen zich elke dag in om kinderen en jongeren met een kwetsbare thuissituatie een veilige thuis te geven. Notarissen krijgen af en toe vragen van pleegouders: erft een pleegkind van mij? Kan ik iets regelen en… benadeel ik dan mijn biologische kinderen niet?

Pleegkinderen erven niet automatisch

In tegenstelling tot adoptiekinderen, erven pleegkinderen niet automatisch van de pleegouders. Ze erven dus van hun ouders. De ouders behouden trouwens ook het ouderlijk gezag. Wie financieel iets wil regelen voor zijn pleegkind kan naar de notaris. Er zijn immers verschillende mogelijkheden om toch een financiële bescherming te voorzien.

Bron: Fednot

pm

Officiële persmededeling

Nu al nadenken over je erfenis? Steeds meer Belgen doen het!

22 november 2022

Ontdek onze Familiebarometer

Nadenken over je nalatenschap: er zijn leukere bezigheden. En toch treffen steeds meer mensen regelingen via bijvoorbeeld  een testament of een zorgvolmacht. Ze doen dit om hun vermogen volgens hun specifieke wensen over te dragen naar een volgende generatie, maar ook om bijvoorbeeld te anticiperen op mogelijke gezondheidsproblemen. Successieplanning gaat vaak over meer dan het regelen van geldzaken. Proactief je nalatenschap regelen, kan ook conflicten vermijden en voor gemoedsrust zorgen.

Aantal zorgvolmachten in de lift
In de eerste zes maanden van 2022 werden er in ons land ruim 41.000 zorgvolmachten afgesloten. In vergelijking met dezelfde periode in 2021 ging het om een stijging van +21,3%. Dat blijkt uit de Familiebarometer van de Federatie van het Notariaat (Fednot).
Zorgvolmachten waren vooral populair in het noorden van het land: in het 1ste semester van dit jaar werden er in Vlaanderen 36.840 zorgvolmachten afgesloten.
De zorgvolmacht werd in september 2014 in het leven geroepen. Sindsdien werden er in het totaal 320.461 zorgvolmachten geregistreerd in het centraal register dat beheerd wordt door Fednot.

Wie kiest voor een zorgvolmacht en waarom?
Doorgaans kiezen vooral 65-plussers voor een zorgvolmacht. In de eerste zes maanden van 2022 waren ze goed voor een aandeel van ongeveer 72%. Maar ook jongere mensen lagen wakker van hun gezondheid: 22,2% van zij die een zorgvolmacht afsloten, was 51 tot 65 jaar, 4,6% was 36 tot 50 jaar.
Met een zorgvolmacht kan je anticiperen op de situatie waarbij je zelf geen beslissingen kan nemen over je vermogen (door een ziekte, ouderdom, een ongeval…). Je geeft de bevoegdheid aan één of meerdere personen om specifieke of algemene handelingen te stellen over jouw vermogen. Zo kan je één of meerdere personen aanduiden om bv. je facturen te betalen, je bankrekeningen te beheren, je huurgelden en pensioenen te innen, je belastingaangifte op te maken of de belastingen te betalen.
In een zorgvolmacht kan je ook aangeven wanneer of onder welke voorwaarden de aangeduide personen jouw woning mogen verkopen of verhuren. In de praktijk wordt zo’n volmacht vaak toegekend aan de partner of aan één of meerdere kinderen. Dit alles gebeurt zonder de tussenkomst van de rechtbank.

Verklaring van voorkeur
In sommige gevallen duidt de vrederechter een bewindvoerder aan om personen te beschermen. Dit is het geval bij mensen die ofwel geen zorgvolmacht hebben opgesteld (waardoor er geen regeling werd voorzien), ofwel een zorgvolmacht hebben die onvoldoende bescherming biedt, waardoor de tussenkomst van het gerecht noodzakelijk is. De bewindvoerder kan dan, in jouw plaats, bepaalde handelingen stellen i.v.m. je goederen (de huur betalen, je pensioen innen,  …) of i.v.m. je persoon (bepalen waar je zal verblijven, ….). 
Als de vrederechter een bewindvoerder moet aanduiden, bepaalt hij meteen ook welke handelingen deze kan stellen. De vrederechter kan een familielid als bewindvoerder aanstellen, maar hij kan ook een advocaat aanduiden.
Wie liever een vertrouweling als bewindvoerder heeft, kan een zogenaamde verklaring van voorkeur opmaken zolang hij of zij nog gezond van geest is. Net zoals bij een zorgvolmacht, kan je in een verklaring van voorkeur meerdere personen in een bepaalde volgorde aanduiden. Dat is nuttig voor het geval de aangewezen vertrouwenspersoon mocht overlijden.
In de eerste 6 maanden van 2022 werden er 7.601 verklaringen van voorkeur geregistreerd. Dat zijn er 20,5% meer in vergelijking met dezelfde periode in 2021.
Wie zo’n verklaring afsloot, was in 70% van de gevallen ouder dan 65 jaar. 21,8% was 51 à 65 jaar oud, 6,3% was 36 à 50 jaar oud.

Erfovereenkomsten
In september 2018 trad het nieuwe erfrecht in werking. Een van de nieuwigheden was de erfovereenkomst waarmee je onder strikte voorwaarden afspraken kan maken over een toekomstige nalatenschap. Het geeft aan families meer mogelijkheden om hun nalatenschap in alle transparantie te regelen.
Een erfenis kan een familie dichter bij elkaar brengen, maar ook tot conflicten leiden tussen erfgenamen. Bijvoorbeeld wanneer een kind eerder al een schenking ontving en zijn broer of zus niet. Als ouders en kinderen in alle transparantie en onder begeleiding van een notaris een erfovereenkomst sluiten, kunnen ruzies  vermeden worden.
Sinds de nieuwe wetgeving werden 10.164 erfovereenkomsten afgesloten. In het eerste semester van 2022 werden er 1.822 erfovereenkomsten afgesloten, een flinke stijging in vergelijking met dezelfde periode in 2021.

Testamenten blijven populair
In de eerste zes maanden van 2022 werden er in ons land 35.092 testamenten geregistreerd, iets meer dan in dezelfde periode in 2021 (+1,3%). Ter vergelijking: in de eerste zes maanden van 2018 werd er 27.788 testamenten geregistreerd, in dezelfde periode in 2019 ging het om 33.102 testamenten. Door de lockdown als gevolg van corona waren er in 2020 minder testamenten: 28.152.  
Het gaat om testamenten opgemaakt voor de notaris (de zogenaamde ‘authentieke testamenten’) en data van eigenhandig geschreven testamenten die nadien ter registratie aan een notaris zijn aangeboden.
Steeds meer mensen willen binnen de wettelijke mogelijkheden de controle behouden over wat er met hun erfenis gebeurt. Een testament blijft hiervoor het instrument bij uitstek. Je huwelijkspartner of je kinderen hebben sowieso recht op een deel van je erfenis, die kan je niet onterven. Voor de rest ben je vrij om na te laten aan anderen. Heb je geen testament opgesteld, dan zal je erfenis worden verdeeld volgens de bestaande wetgeving.

Schenkingen
Ook schenkingen, zowel van roerende als onroerende goederen, blijven populair. In de eerste zes maanden van 2021 was er in ons land een recordaantal schenkingen: 21.495. In het eerst semester van dit jaar waren er nog iets meer: 21.791.
Op nationaal niveau bleef het aantal onroerende schenkingen in de eerste zes maanden van 2022 zo goed als stabiel: -0,2% in vergelijking met de eerste zes maanden van 2021. Het aantal schenkingen van roerende goederen zat in de lift: +5,8%.

Bron: Fednot

De nieuwe notaristips komen er aan!

22 november 2022

Onze notarissen geven je opnieuw een heleboel nuttige informatie en tips mee. In de gloednieuwe reeks bespreken we bijvoorbeeld hoe je aan een geslaagde huizenjacht begint, wat precies het verschil is tussen de zorgvolmacht en het bewind, waarom ondernemers dit jaar best hun statuten eens onder de loep nemen... en zoveel meer! 

Hou dus Notaris.be en onze kanalen op sociale media in de gaten! 

 

Bron: Fednot

 

Patrick DE BUS SERGEYSSENS
Notaris

patrickdbs(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be
Tel. 03/236.19.23
Fax 03/235.39.53

Patrick DE BUS SERGEYSSENS

Pepita SOL
Notarieel medewerkster

pepita(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

boekhouding

Pepita SOL

Lavinia DE BUS SERGEYSSENS
Master in het notariaat
Master in de rechten

lavinia(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

Lavinia DE BUS SERGEYSSENS

Sophie HELLEMANS
Master in de rechten

sophie(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

Maxim COOLS
Master in de rechten

maxim(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

 
 

Immo

Online verkoop € 120.000

Appartement
Blijde-Inkomststraat 33
2140 Antwerpen

 
 

Notaris TV

Al onze video's vindt u hier

De belangen van je kinderen uit een vorige relatie veiligstellen

De belangen van je kinderen uit een vorige relatie veiligstellen

     
 

Notaris Patrick De Bus Sergeyssens

Helmstraat 68
2140 Borgerhout (Antwerpen)
Tel. (03) 236.19.23
Fax. (03) 235.39.53

 

Openingsuren
 

Ons kantoor is momenteel gesloten

M 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
D 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
W 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
D 09:00 >  12:00   Gesloten deuren  
V 09:00 >  12:00   14:00 > 16:00  
Z gesloten  

Verlofperiodes
 

Ons kantoor is momenteel gesloten

Kerstmis
25 december 2022

Nieuwjaarsdag
1 januari 2023

Paasmaandag
10 april 2023

Historiek Route & Parking

Routebeschrijving

op 10 minuten wandelen van het Centraal Station te Antwerpen, vlakbij tram- en bushalten.

Parking

gratis mogelijkheid tot parkeren in garageboxen onder het gebouw,  gelieve eerst even aan te melden aan de receptie aub

*** COVID-19 (Corona-virus) – MAATREGELEN ***

Wij werken enkel OP AFSPRAAK.

Het dragen van MONDMASKERS is verplicht tijdens de hele duur van uw aanwezigheid in ons kantoor.

Gelieve telkens uw eigen BALPEN mee te willen brengen.

Neem contact op met ons kantoor: gaat uw afspraak door, zijn er bijzondere maatregelen voorzien (bv. koper en verkoper apart) ? De situatie kan wijzigen van dag tot dag.

De tijd op kantoor wordt zo beperkt mogelijk gehouden.  Gelieve daarom uw eventuele opmerkingen op voorhand te overleggen met de dossierbeheerder !

Het Corona-virus heeft een grote impact op ons allen. Ons kantoor blijft in de mate van het mogelijke beschikbaar voor clïenten, maar uiteraard nemen we ook de nodige maatregelen om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk af te remmen.
Uw medewerking is daarbij cruciaal. Mogen wij u daarom vragen om, indien u ziekteverschijnselen zou vertonen, uw afspraak op ons kantoor uit te stellen? Ook indien een afspraak niet dringend is en later kan plaatsvinden, raden wij u aan om niet naar ons kantoor te komen. Neem gerust contact met ons op via telefoon of mail om een nieuwe datum vast te leggen voor een bespreking of voor de ondertekening van een akte.
Om het risico op besmetting tegen te gaan, worden de akten eventueel ondertekend in afwezigheid van de andere partij. Heeft u onlangs bijvoorbeeld een woning gekocht, dan kunnen de kopers en de verkopers eventueel de akte  afzonderlijk op ons kantoor, op een ander tijdstip, komen ondertekenen.
Indien wij u eerder hebben verzocht om bepaalde documenten of bewijsstukken over te maken, kan u deze best mailen.

Historiek

Opvolger van:

  • Gewezen notaris DE RIDDER Jacques
    van 29 april 1964 tot 14 maart 1999
  • Gewezen notaris DE RIDDER Aubert
    van 26 mei 1922 tot 28 april 1964
  • Gewezen notaris DE RIDDER Joseph
    van 8 april 1888 tot 25 mei 1922
  • Gewezen notaris LEFEBVRE Emile
    van 22 april 1884 tot 12 december 1924
  • Gewezen notaris CEUTERICK Gustave
    van 22 juli 1883 tot 19 oktober 1896
  • Gewezen notaris Vandewalle Pierre
    van 18 maart 1881 tot 26 mei 1919
  • Gewezen notaris MYIN Romain
    van 17 november 1879 tot 15 november 1906

Verlofperiodes

2022

Kerstmis
25 december 2022

2023

Nieuwjaarsdag
1 januari 2023

Paasmaandag
10 april 2023

Dag van de Arbeid
1 mei 2023

O.H. Hemelvaart
18 mei 2023

Pinkstermaandag
29 mei 2023

Nationale feestdag
21 juli 2023

O.L.V. hemelvaart
15 augustus 2023

Allerheiligen
1 november 2023

Wapenstilstand
11 november 2023

 

Data Protection Officer

Het kantoor heeft een data protection officer aangeduid om de bescherming van de persoonsgegevens die zij verwerkt te garanderen. Elke aanvraag omtrent de bescherming van de persoonsgegevens van het kantoor alsook elke aanvraag in verband met de uitoefening van de rechten van de betrokkenen kan gericht worden aan info@privanot.be .