Patrick DE BUS SERGEYSSENS, Notaris te Antwerpen-Borgerhout

 

Patrick DE BUS SERGEYSSENS

Notaris te Antwerpen-Borgerhout

Dit notariskantoor is uitgerust met een videoconferentiesysteem. Gemak, veiligheid en ecologie zijn de sleutelwoorden van dit systeem. Wij kunnen op afstand optreden met andere notariskantoren die ook met dit systeem zijn uitgerust.
 

Notaris Patrick De Bus Sergeyssens

Helmstraat 68
2140 Borgerhout (Antwerpen)
Tel. (03) 236.19.23
Fax. (03) 235.39.53

BV
BTW BE 0465985228
RPR Antwerpen afdeling Antwerpen
Verzekeringen van het Notariaat cv

CORONAmaatregelen: meer info: zie "route en parking" rechts onderaan deze pagina

...
 

23 september 2021

Ontdek de nieuwe brochure van de Koning Boudewijnstichting

En plots valt de diagnose van dementie… een bijzonder moeilijk moment, hoewel het leven daar niet ophoudt.

Om beter te kunnen omgaan met dementie, publiceert de Koning Boudewijnstichting een herwerkte brochure over de praktische aspecten die verband houden met dementie.

Er zijn veel manieren om de ziekte van Alzheimer te beleven. Telkens is de situatie van de betrokken patiënt anders.  Deze brochure biedt de mogelijkheid om oplossingen te zoeken die aangepast zijn aan de eigen situatie. Dankzij deze informatie kan de betrokken persoon een aantal keuzes maken op het vlak van gezondheid, de woonplaats of de bezittingen.

De brochure richt zich in de eerste plaats tot personen met dementie die bij het begin van de ziekte nog keuzes kunnen maken en beslissingen kunnen nemen in verband met hun eigen persoon. Maar ook de naasten vinden er antwoorden op hun vragen.

Deze brochure (update 2021) wordt gepubliceerd in het kader van het luisternetwerk van notarissen en bevat nieuwe informatie over het thema jongedementie. Je kan de papieren versie vanaf begin oktober bestellen via de website van de Koning Boudewijnstichting.

Raadpleeg hieronder de online versie van de brochure.

Bron: Fednot

21 september 2021

Rusthuizen en woonzorgcentra zijn voor veel ouderen en zorgbehoevenden een dure uitgave. Bovendien blijven veel ouderen graag zo lang mogelijk in hun thuisomgeving, vooral sinds de coronapandemie. Wie een ouder of een zorgbehoevende wil laten inwonen in een aparte wooneenheid moet hiervoor geen vergunning vragen als aan specifieke voorwaarden is voldaan.

Een aparte wooneenheid in je woning

Misschien wil je wel een (groot)ouder of een zieke broer of zus bij je thuis laten inwonen. Maar tegelijkertijd ben je misschien bang om te moeten inboeten aan privacy…

Daarom werken steeds meer helpende familieleden met onafhankelijke woningonderdelen. Denk maar aan een gelijkvloers waar een oudere of zieke persoon zijn eigen woonkamer en keukentje krijgt, met een aparte toegangsdeur. Stedenbouwkundig is dat niet vanzelfsprekend, want wie een nieuwe wooneenheid doet ontstaan, moet een vergunning aanvragen. Sinds een aantal jaren kent de Vlaamse regelgeving een flexibeler systeem voor het zogenaamde “zorgwonen”.

Wanneer spreek je van zorgwonen?

Zorgwonen is de situatie waarbij iemand een ondergeschikte wooneenheid creëert in een bestaande woning om één of twee ouderen of zorgbehoevenden te huisvesten.

We spreken van zorgwonen als aan verschillende voorwaarden is voldaan:

  1. In of bij de bestaande hoofdzakelijk vergunde woning wordt één kleinere (ondergeschikte) wooneenheid gecreëerd;

  2. De hoofdwooneenheid en de ondergeschikte wooneenheid (of de grond waarop die tijdelijke wooneenheid wordt geplaatst) behoren tot dezelfde eigenaar. In volle of ‘blote’ eigendom. Ook een huurwoning komt in aanmerking voor zorgwonen, maar dan moet de eigenaar wel zijn toestemming geven;

  3. De creatie van een ondergeschikte wooneenheid gebeurt met het oog op het huisvesten van:

  • ofwel ten hoogste 2 personen, waarvan minstens 1 persoon van 65 jaar of ouder
  • ofwel ten hoogste 2 personen, waarvan minstens 1 hulpbehoevend (kinderen die ten laste zijn van de hulpbehoevende persoon worden niet meegerekend bij het bepalen van het maximum van 2 personen). De hulpbehoevende is een persoon met een handicap, een persoon die in aanmerking komt voor een tegemoetkoming van de Vlaamse Sociale Bescherming (de vroegere zorgverzekering) of een persoon die hulp nodig heeft om zelfstandig te wonen.
  • ofwel de zorgverlener, indien de hulpbehoevende personen gehuisvest blijven in de hoofdwoning.

Geen vergunning vragen, wel melding doen

Creëer je een ondergeschikte wooneenheid binnen een bestaande woning, binnen een bestaand bijgebouw, of in een nieuwe, tijdelijke verplaatsbare unit, dan volstaat een melding bij het Omgevingsloket. Je leest hier hoe je dat aanpakt. Op Omgeving Vlaanderen kan je alle voorwaarden lezen. Ook het beëindigen van het zorgwonen moet je melden.

Oudere laten inwonen, zonder aparte wooneenheid

Wie een oudere laat inwonen, zonder hiervoor een aparte wooneenheid te creëren, moet hiervoor geen vergunning of melding doen. Wel kan het “ten laste nemen” van een oudere persoon een invloed hebben op je belastingen. Wie een grootouder, ouder, broer of zus van meer dan 65 jaar in huis neemt, heeft recht op een ‘belastingvrije som’. Een deel van je personenbelasting wordt dan niet belast. Informeer je over de voorwaarden bij FOD Financiën. Opgelet, in de toekomst (belastingaangifte van 2022) zal het belastingvoordeel enkel  gelden indien de inwonende werkelijk “zorgbehoevend” is. Om tegemoet te komen aan de personen die al genoten van de oude, meer flexibele regeling, geldt een overgangsregeling. Voor hen zullen de oude fiscale voordelen nog gedurende maximaal vier jaar gelden.

Heb je ook recht op een belastingvrije som bij een zorgwoning? Nee. Bij zorgwoningen zijn er twee aparte wooneenheden en - fiscaal gezien - twee aparte ‘gezinnen’.  Als je een zorgwoning creëert, neem je, vanuit fiscaal oogpunt, niemand “ten laste”.

Een oudere laten “inwonen” of het creëren van een zorgwoning heeft andere gevolgen. Informeer je op voorhand over de gevolgen op je belastingen, de ziekteverzekering, de tegemoetkomingen, eventuele premies of sociale tarieven.

Bron: Fednot

20 september 2021

Een huis kopen, een onderneming oprichten, erven… er zijn tal van belangrijke momenten waar je naar een notaris moet. Maar waarom is een notaris nodig? Wat is het verschil tussen een notaris en een andere juridische beroeper? Wij leggen je alles uit in onze nieuwe notaristip!

Wil je meer weten over wat een notaris allemaal doet? Raadpleeg onze brochure "Wat kan de notaris voor je doen?".

Bron: Fednot

 

Patrick DE BUS SERGEYSSENS
Notaris

patrickdbs(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be
Tel. 03/236.19.23
Fax 03/235.39.53

Patrick DE BUS SERGEYSSENS

Pepita SOL
Notarieel medewerkster

pepita(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

boekhouding

Pepita SOL

Lavinia DE BUS SERGEYSSENS
Master in het notariaat
Master in de rechten

lavinia(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

Lavinia DE BUS SERGEYSSENS

Sophie HELLEMANS
Master in de rechten

sophie(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

Maxim COOLS
Master in de rechten

maxim(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

Bianca DEBAISSIEUX
Notarieel medewerkster

bianca(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

 

Immo

Momenteel bieden wij geen vastgoed aan. Ons aanbod wijzigt snel, kom regelmatig eens terug.
Dank u.

 
 

Notaris TV

Al onze video's vindt u hier

De belangen van je kinderen uit een vorige relatie veiligstellen

De belangen van je kinderen uit een vorige relatie veiligstellen

     
 

Notaris Patrick De Bus Sergeyssens

Helmstraat 68
2140 Borgerhout (Antwerpen)
Tel. (03) 236.19.23
Fax. (03) 235.39.53

 

Openingsuren
 

Ons kantoor is momenteel gesloten

M 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
D 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
W 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
D 09:00 >  12:00   Gesloten deuren  
V 09:00 >  13:00   gesloten  
Z gesloten  
Historiek Route & Parking

Routebeschrijving

op 10 minuten wandelen van het Centraal Station te Antwerpen, vlakbij tram- en bushalten.

Parking

gratis mogelijkheid tot parkeren in garageboxen onder het gebouw,  gelieve eerst even aan te melden aan de receptie aub

*** COVID-19 (Corona-virus) – MAATREGELEN ***

Wij werken enkel OP AFSPRAAK.

Het dragen van MONDMASKERS is verplicht tijdens de hele duur van uw aanwezigheid in ons kantoor.

Gelieve telkens uw eigen BALPEN mee te willen brengen.

Neem contact op met ons kantoor: gaat uw afspraak door, zijn er bijzondere maatregelen voorzien (bv. koper en verkoper apart) ? De situatie kan wijzigen van dag tot dag.

De tijd op kantoor wordt zo beperkt mogelijk gehouden.  Gelieve daarom uw eventuele opmerkingen op voorhand te overleggen met de dossierbeheerder !

Het Corona-virus heeft een grote impact op ons allen. Ons kantoor blijft in de mate van het mogelijke beschikbaar voor clïenten, maar uiteraard nemen we ook de nodige maatregelen om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk af te remmen.
Uw medewerking is daarbij cruciaal. Mogen wij u daarom vragen om, indien u ziekteverschijnselen zou vertonen, uw afspraak op ons kantoor uit te stellen? Ook indien een afspraak niet dringend is en later kan plaatsvinden, raden wij u aan om niet naar ons kantoor te komen. Neem gerust contact met ons op via telefoon of mail om een nieuwe datum vast te leggen voor een bespreking of voor de ondertekening van een akte.
Om het risico op besmetting tegen te gaan, worden de akten eventueel ondertekend in afwezigheid van de andere partij. Heeft u onlangs bijvoorbeeld een woning gekocht, dan kunnen de kopers en de verkopers eventueel de akte  afzonderlijk op ons kantoor, op een ander tijdstip, komen ondertekenen.
Indien wij u eerder hebben verzocht om bepaalde documenten of bewijsstukken over te maken, kan u deze best mailen.

Historiek

Opvolger van:

  • Gewezen notaris DE RIDDER Jacques
    van 29 april 1964 tot 14 maart 1999
  • Gewezen notaris DE RIDDER Aubert
    van 26 mei 1922 tot 28 april 1964
  • Gewezen notaris DE RIDDER Joseph
    van 8 april 1888 tot 25 mei 1922
  • Gewezen notaris LEFEBVRE Emile
    van 22 april 1884 tot 12 december 1924
  • Gewezen notaris CEUTERICK Gustave
    van 22 juli 1883 tot 19 oktober 1896
  • Gewezen notaris Vandewalle Pierre
    van 18 maart 1881 tot 26 mei 1919
  • Gewezen notaris MYIN Romain
    van 17 november 1879 tot 15 november 1906

Verlofperiodes

 

Data Protection Officer

Het kantoor heeft een data protection officer aangeduid om de bescherming van de persoonsgegevens die zij verwerkt te garanderen. Elke aanvraag omtrent de bescherming van de persoonsgegevens van het kantoor alsook elke aanvraag in verband met de uitoefening van de rechten van de betrokkenen kan gericht worden aan privacy@belnot.be .