Patrick DE BUS SERGEYSSENS, Notaris te Antwerpen-Borgerhout

 

Patrick DE BUS SERGEYSSENS

Notaris te Antwerpen-Borgerhout

Dit notariskantoor is uitgerust met een videoconferentiesysteem. Gemak, veiligheid en ecologie zijn de sleutelwoorden van dit systeem. Wij kunnen op afstand optreden met andere notariskantoren die ook met dit systeem zijn uitgerust.
 

Notaris Patrick De Bus Sergeyssens

Helmstraat 68
2140 Borgerhout (Antwerpen)
Tel. (03) 236.19.23
Fax. (03) 235.39.53

BV
BTW BE 0465985228
RPR Antwerpen afdeling Antwerpen
Verzekeringen van het Notariaat cv

CORONAmaatregelen: meer info: zie "route en parking" rechts onderaan deze pagina

...
 

10 juni 2021

Wettelijk ben je niet verplicht om beroep te doen op een notaris om je testament op te stellen, maar het is wel een aanrader. Toch zelf je testament opstellen? Vraag dan zeker aan de notaris om het te bewaren. Hij bewaart niet alleen het testament, maar zorgt ook voor de registratie in een centraal register. 

Zelf een testament opstellen kan

Wie zelf een geldig testament wil opstellen, houdt rekening met de volgende voorwaarden:

  • Je schrijft het testament zelf (typen mag niet);

  • Je dateert het testament;

  • Je ondertekent het testament.

Hou er rekening mee dat het testament na je overlijden aan een notaris zal moeten worden aangeboden. Werk dus overzichtelijk, eventueel door eerst een kladversie te maken. Wil je zeker zijn dat je testament ook werkelijk wordt uitgevoerd? Dan moet de inhoud van je testament stroken met wat wettelijk kan. Kennis van het erfrecht is dus een must.

Veilig stellen tegen verlies of vernietiging

Een zelfgeschreven testament blijft vaak jaren onder het stof liggen. De kans dat het verloren gaat, is groot, bijvoorbeeld bij een verhuis. Je kan voor jezelf eventueel een geheugensteuntje zorgen door een document op te stellen waarin je de vindplaats van je testament aangeeft. Zo’n document kan je dan bv. digitaal bewaren in Izimi. Izimi is een digitale kluis ontwikkeld door het notariaat.

Let op, enkel je eigenhandig geschreven testament geldt als bewijs. Een kopie of foto uploaden in Izimi zal niet dezelfde bewijswaarde hebben. Maar Izimi kan wel een hulpmiddel zijn om je testament terug te vinden. Bovendien kan je het ‘geheugensteuntje’ in Izimi delen met wie je wil!  

Een ander risico is vernietiging. Je hebt waarschijnlijk een testament opgesteld met een goeie reden. Het is mogelijk dat sommige personen zich niet kunnen vinden in je wensen. De kans dat ze het testament vernietigen wanneer ze het vinden, is reëel. Een document scheuren en weggooien is zo gebeurd…

Geef daarom je eigenhandig testament zeker in bewaargeving aan een notariskantoor. Zo kan het nooit verloren gaan en/of worden vernietigd.

Gemakkelijker op te sporen

Een notariskantoor kan zelfgeschreven testamenten bewaren en deze registreren in het CRT (het Centraal Register van Testamenten). De inhoud zelf van je testament blijft geheim, maar de notaris registreert de gegevens in een database. Enkel notariskantoren hebben toegang tot dit register. Zo kan eender welk notariskantoor je testament opsporen bij je overlijden. Zonder bewaring en registratie door de notaris is de kans groot dat de mensen die je in het testament had aangeduid, nooit het testament terugvinden…

Notarieel testament verdient de voorkeur

Dat je zelf op geldige wijze een testament kan opstellen, neemt andere risico’s niet weg. Het erfrecht is complex en de fiscale regels wijzigen af en toe. De juridische begeleiding van de notaris verminderd de kans op discussies achteraf. Een notarieel testament, dus een testament dat de notaris opstelt, zal dan ook altijd een grotere zekerheid bieden.

Bron: Fednot

1 juni 2021

Wie vandaag een naaste verliest, kan drie dagen rouwverlof nemen. Te weinig volgens de Kamercommissie Sociale Zaken. Binnenkort zou dat rouwverlof uitgebreid worden naar tien dagen. Het parlement moet het voorstel om het rouwverlof uit te breiden wel nog goedkeuren. Pas dan is de wijziging een feit.

Tijd om praktische zaken te regelen

Wie een naaste verliest, moet voldoende tijd krijgen om een aantal praktische zaken te regelen. Zo moet je een begrafenisondernemer contacteren, documenten verzamelen, de bank en andere instanties inlichten… Administratie die op je afkomt op een heel moeilijk moment. Vandaag moet dat allemaal gebeuren tijdens een buitengewoon verlof van drie dagen, het “klein verlet”. Zo’n korte termijn laat nauwelijks tijd om het verlies te verwerken, waardoor een rouwende nabestaande in de praktijk vaak terugvalt op ziekteverlof.

Van drie naar tien dagen

Vandaar het voorstel om het rouwverlof uit te breiden naar tien dagen. Volgens het voorstel moet een nabestaande verplicht drie dagen opnemen tussen het overlijden en de begrafenis. De overige zeven dagen mag hij opnemen op andere gekozen momenten binnen het jaar van het overlijden.

Ook voor pleegouders

De nieuwe regels gelden voor werknemers, ambtenaren en zelfstandigen die een naaste verliezen, zoals een (schoon)ouder, een kind of een partner. Maar ook pleegouders in langdurige pleegzorg -  dus pleegouders die een pleegkind verliezen dat ze meer dan een half jaar onder hun hoede hadden -  zouden van de uitbreiding genieten.

Een naaste verliezen is ingrijpend. Op zo’n moment komen er heel wat zaken op je af. Met deze infofiche krijg je een overzicht van de verschillende administratieve stappen na een overlijden.  

 

Bron: Fednot

31 mei 2021

Ontdek het in onze nieuwste notaristip!

De BV (besloten vennootschap) is sinds 1 mei 2019 de opvolger van de ‘BVBA’. Het is de basis vennootschapsvorm voor alle kleine en middelgrote ondernemingen in België.

De grote aantrekkingskracht van de BV? Zijn flexibiliteit! De meeste regels die betrekking hebben op de BV zijn van aanvullend recht, wat betekent dat je als oprichter van een BV zelf heel wat kan bepalen én een grote speelruimte hebt om de statuten aan te passen aan de noden van je onderneming.

Ontdek er alles over in onze nieuwe tip!

Bron: Fednot

 

Patrick DE BUS SERGEYSSENS
Notaris

patrickdbs(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be
Tel. 03/236.19.23
Fax 03/235.39.53

Patrick DE BUS SERGEYSSENS

Pepita SOL
Notarieel medewerkster

pepita(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

boekhouding

Pepita SOL

Lavinia DE BUS SERGEYSSENS
Master in het notariaat
Master in de rechten

lavinia(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

Lavinia DE BUS SERGEYSSENS

Sophie HELLEMANS
Master in de rechten

sophie(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

Maxim COOLS
Master in de rechten

maxim(plaats the 'at' sign hier)notarisdebus.be

 

Immo

Momenteel bieden wij geen vastgoed aan. Ons aanbod wijzigt snel, kom regelmatig eens terug.
Dank u.

 
 

Notaris TV

Al onze video's vindt u hier

De belangen van je kinderen uit een vorige relatie veiligstellen

De belangen van je kinderen uit een vorige relatie veiligstellen

     
 

Notaris Patrick De Bus Sergeyssens

Helmstraat 68
2140 Borgerhout (Antwerpen)
Tel. (03) 236.19.23
Fax. (03) 235.39.53

 

Openingsuren
 

Ons kantoor is momenteel gesloten

M 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
D 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
W 09:00 >  12:00   14:00 > 18:00  
D 09:00 >  12:00   Gesloten deuren  
V 09:00 >  12:00   14:00 > 16:00  
Z gesloten  
Historiek Route & Parking

Routebeschrijving

op 10 minuten wandelen van het Centraal Station te Antwerpen, vlakbij tram- en bushalten.

Parking

gratis mogelijkheid tot parkeren in garageboxen onder het gebouw,  gelieve eerst even aan te melden aan de receptie aub

*** COVID-19 (Corona-virus) – MAATREGELEN ***

Wij werken enkel OP AFSPRAAK.

Het dragen van MONDMASKERS is verplicht tijdens de hele duur van uw aanwezigheid in ons kantoor.

Gelieve telkens uw eigen BALPEN mee te willen brengen.

Neem contact op met ons kantoor: gaat uw afspraak door, zijn er bijzondere maatregelen voorzien (bv. koper en verkoper apart) ? De situatie kan wijzigen van dag tot dag.

De tijd op kantoor wordt zo beperkt mogelijk gehouden.  Gelieve daarom uw eventuele opmerkingen op voorhand te overleggen met de dossierbeheerder !

Het Corona-virus heeft een grote impact op ons allen. Ons kantoor blijft in de mate van het mogelijke beschikbaar voor clïenten, maar uiteraard nemen we ook de nodige maatregelen om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk af te remmen.
Uw medewerking is daarbij cruciaal. Mogen wij u daarom vragen om, indien u ziekteverschijnselen zou vertonen, uw afspraak op ons kantoor uit te stellen? Ook indien een afspraak niet dringend is en later kan plaatsvinden, raden wij u aan om niet naar ons kantoor te komen. Neem gerust contact met ons op via telefoon of mail om een nieuwe datum vast te leggen voor een bespreking of voor de ondertekening van een akte.
Om het risico op besmetting tegen te gaan, worden de akten eventueel ondertekend in afwezigheid van de andere partij. Heeft u onlangs bijvoorbeeld een woning gekocht, dan kunnen de kopers en de verkopers eventueel de akte  afzonderlijk op ons kantoor, op een ander tijdstip, komen ondertekenen.
Indien wij u eerder hebben verzocht om bepaalde documenten of bewijsstukken over te maken, kan u deze best mailen.

Historiek

Opvolger van:

  • Gewezen notaris DE RIDDER Jacques
    van 29 april 1964 tot 14 maart 1999
  • Gewezen notaris DE RIDDER Aubert
    van 26 mei 1922 tot 28 april 1964
  • Gewezen notaris DE RIDDER Joseph
    van 8 april 1888 tot 25 mei 1922
  • Gewezen notaris LEFEBVRE Emile
    van 22 april 1884 tot 12 december 1924
  • Gewezen notaris CEUTERICK Gustave
    van 22 juli 1883 tot 19 oktober 1896
  • Gewezen notaris Vandewalle Pierre
    van 18 maart 1881 tot 26 mei 1919
  • Gewezen notaris MYIN Romain
    van 17 november 1879 tot 15 november 1906

Verlofperiodes

 

Data Protection Officer

Het kantoor heeft een data protection officer aangeduid om de bescherming van de persoonsgegevens die zij verwerkt te garanderen. Elke aanvraag omtrent de bescherming van de persoonsgegevens van het kantoor alsook elke aanvraag in verband met de uitoefening van de rechten van de betrokkenen kan gericht worden aan privacy@belnot.be .